Pages

Monday, January 18, 2010

Tidak Takut Tuhan Punca Segala Masalah

Orang menilai "masalah" berbeza beza.Kadang kadang masalah di katakan bukan masalah dan bukan masalah di katakan masalah.Masalah yang paling besar sebenarnya ialah masalah tidak takut Tuhan.Tetapi malangnya zaman ini tidak ada orang menyebut masalah tidak takutkan Tuhan ini satu masalah.Bila orang tidak kenal dan tidak takut Tuhan, yang bukan masalah menjadi masalah.Contohnya menjadi pandai bukan masalah.Tidak ada siapa akan berkata pandai ini satu masalah.Tetapi hari ini pandai itu sudah jadi masalah.Ia menjadi masalah kerana orang pandai itu tidak takut tuhan.Bila pandai tetapi tidak takut Tuhan, datang lah sifat sombong hingga menjadi masalah.Datang rasa ego hingga menjadi masalah.Menipu, dan memutar belit hingga menjadi masalah.

Menjadi pemimpin bukan masalah.Semua orang suka adanya pemimpin.Samada rakyat suka pemimpin, yang punya diri pun suka jadi pemimpin.Jadi pemimpin bukan masalah.Tetapi pemimpin yang tidak takut Tuhan, itu masalah.Bila dia ada kuasa mulalah sombong, ada kepentingan diri,rasuah, menjadi zalim, menindas,untuk mempertahankan kedudukan nya dia mencantas musuhnya dengan umpatan,fitnah dan ada yang sanggup membunuh..

Manusia menilaikan masalah yang remeh temeh dikatakan masalah besar.Contohnya kemiskinan.Bagi Tuhan miskin itu bukan masalah. Tuhan tidak kata miskin tiu berdosa dan masuk neraka.Manusia bertungkus lumus hendak mencapai kemiskinan sifar. Mana ada kemiskinan sifar dalam Islam.Allah jadikan semua berpasang pasang. Jadi kalau ada kaya tentu ada miskin.Jadi tidak boleh ada miskin sifar. itu karut.Dan begitu juga tidak boleh ada semua orang kaya dalam masyarakat 100%.Orang miskin yang redha dengan Allah dan masyarakat yang menjalankan tanggung jawab terhadap orang miskin tidak jadi masalah.Kerosakan sosial akibat orang miskin hanya kecil sahaja. Tetapi kerosakan yang di buat orang cerdik pandai (termasuk ulama) dan pemimpin mengakibatkan negara menjadi huru hara, dan lingkup.Itu masalah.

Jadi macam macam masalah yang sedang berlaku sekarang saperti krisis politik, krisis antara pemimpin pemimpin,krisis ekonomi,krisis pendidikan, krisis sosial dan berbagai bagai krisis yang melanda negara kita adalah kerana masalah yang paling besar yang tidak di pandang langsung untuk di tangani ia itu masalah tidak takut Tuhan.

Siapa kah sepatutnya yang bertanggung jawab menangani masalah tidak takut Tuhan ini yang sudah jadi tsunami besar yang melanda manusia sejagat?


selayang pandang....

Allah s.w.t berfirman dalam surah Al-Isra ayat 84 yang bermaksud " Katakanlah (wahai Muhammad): "Tiap-tiap seorang beramal menurut pembawaan jiwanya sendiri; maka Tuhan kamu lebih mengetahui siapakah (di antara kamu) yang lebih betul jalannya".

Firmannya lagi dalam surah al-isra' ayat 7 mafhumnya "Jika kamu berbuat kebaikan, (maka faedah) kebaikan yang kamu lakukan adalah untuk diri kamu; dan jika kamu berbuat kejahatan, maka (kesannya yang buruk) berbalik kepada diri kamu juga."

"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya. "[Ali Imran ayat 8]

No comments: